OldSchool.no

...nettsiden for Harley Davidson Oldschool Bobber entusiaster!

Uttrykket Bobbing betyr å fjerne, og det som kjennetegner en Bobber chopper fra en vanlige choppers er at skjemene enten har blitt forkortet eller fjernet helt. Bobber choppere har en lang og interessant historie. De var blitt til av soldater som returnerte hjem fra andre verdenskrig og som fant ut at de hadde utviklet en smak for de mer lette sykler som de hadde sett i Europa.

Etter krigen begynte krigsveteranene å danne motorsykkelklubber. Noen av disse klubbene var svært kreative og startet stripping av sykler for å få dem til å likne dem de hadde sett over den store dammen.

Før vi hadde det vi kaller en chopper eller en chopper bobber hadde vi bobberen. Kun ved å fjerne skjermene fra motorsykler ble de gjort lettere og mer europeiske i stilen. Det var ikke før på tidlig 60-tallet og 70-tallet at motorsykkel entusiaster startet med å strippe unna resten av sykkelen. Enkelte ganger ble enkelte av delene bokstavelig talt kappet av (chopped off) for å gi sykkelen et tynt og elegant utseende.

Mange eksperter på populær-kultur hevder at sykler som Peter Fonda, Jack Nicholson og Dennis Hopper kjørte i filmen Easy Rider banet vei for utviklingen av bobbere og choppere i det amerikanske samfunn. Akkurat som bobbereren ble også chopperen til ved å fjerne alt utstyr bortsett fra de helt nødvendig funksjonelle elementene. Dette medførte fjerning vindskjerm, frontlys, veltebøyler, sissy bars samt fremre og bakre skermer. Høyt styre kalt ape styre eller ape hengere (ape hanger) ble også benyttet, forhjulet ble hevet, bensin tanken krympet og de store frontlyktene ble erstattet av små høyfokuserte lykter.

Siden de fleste bobber choppere ikke hadde forskjermer ble det vanlig å eksperimentere med størrelsen på sykkelens dekk. Den mest fasjonable og ettertraktede bobber chopperen var den som hadde et tynt forhjul og et veldig fett bakhjul. I Biker Lingo ble bobber choppere med ekstremt fete bakhjul kalt Fat Bastards. Styret på sykkelen ble veldig høyt, såkalte ape hengere. Forhjulet ble gjort smalt og bakhjul ble gjort fett. Alt som anses å være unødvendig ble fjernet. Dette gjorde sykkel stilen unik og skreddersydd siden hver biker selv avgjorde hva som skulle til for å få den bobberen han eller hun ønsker seg.

Bobber chopperen ble, og er, et unikt uttrykk for personlighet! Det var amatør mekanikeren som skapte bobber chopperen ved først å fjerne fremre og bakre skjerm. Han var med andre ord geniet bak det unike utseendet til bopper chopperen slik vi kjenner den i dag.

Bygging av custom bopper choppere har siden andre verdenskrig vært en kunst praktisert av dyktige kommersielle designere og profesjonelle mekanikere. Syklene er meget ettertraktet og blir lett solgt for en "pen" slant!